Rabu, 1 Ogos 2012

Kenangan Puasa Abang Gomen

berbekal diploma pembangunan manusia pointer atas sikit 2.0 aku telah diterima menjawat jawatan sebagai penolong pegawai gomen pada tahun 2001. perasaan dia taklah teruja mana. biasa-biasa je. masa tu aku tengah syok jadi cikgu sandaran tak terlatih di sebuah sekolah pinggir bukit di kuala lipis pahang.

masa masuk kerja tu hubungan aku dengan agama ni tak beberapa in lagi.didikan sekular yang aku dapati tentang masyrakat, agama, sosial, ekonomi dan juga politik menyebabkan fokus aku pada agama ni berkurangan. tapi masa tu aku seorang yang percaya pada tuhan.

maka pada satu hari tu bulan puasa pun muncul.disebabkan ada sedikit kesedaran untuk berpuasa aku pun cuba berpuasa dalam keadaan berkursus. dalam hidup aku bende bende berkursus ni baru lagi. masa kat universiti pun aku mana pernah pergi kursus. masa belajar ada sekali pergi kursus btn kat kulim. itu pun steady jugak memonteng.

berkursus ni umpama belajar add math. kekadang satu patah perkataan pun aku tak faham. fokus berkursus pada masa itu lebih kepada usha awek belia serta belajar angguk angguk kepala. kalau ada janggut boleh jugak usap usap janggut.

tengah-tengah berkursus aku lapar. lapar dia bukan main. mencucuk-cucuk perut. masa tu aku ingat ke murtabak mini. tiba-tiba aku teringatkan pp, amin sama padeli. aku rasa nak menangis. aku rasa nak menangis sebab masa tu kuala lipis sama kuala terengganu jauh giler. kalau tak memang aku dah join diaorang.

tiba tiba aku terpandang seorang awek ni. budak praktikal pejabat. budak fakulti islam UKM. comel dia bukan main bertudung labuh dan mengaji quran selepas waktu maghrib. dia senyum sama aku.

tiba-tiba perut aku dah tak sakit dan aku rasa bahagia dan sejak daripada itu aku berjaya berpuasa penuh.

notakaki : berkawanlah dengan orang yang berpuasa kerana kalau kita berkawan dengan orang tak puasa mesti orang tak berpuasa tu suruh kita tak berpuasa juga.

2 ulasan:

manggosteen berkata...

mana awek tu sekarang?

ZAR berkata...

aku kadang2 tak tahan makan nikotine je.